Monday, March 23, 2009

Access

Microsoft access

Microsoft access adalah satu program yang boleh digunakan untuk merekodkan data-data atau maklumat. Sebagai seorang guru, program ini mungkin boleh digunakan untuk menyimpan rekod pelajar seperti maklumat peribadi, keputusan peperiksaan, kegiatan kokurikulum dan sebagai. Dengan menggunakan perisian ini, ini akan memudahkan lagi tugasan seorang guru. Untuk menggunakan microsoft access ini, langkah-langkah berikut boleh diikuti:



Langkah pertama ialah dengan membuka perisian microsoft acess. Apabila dibuka, paparan di atas akan dapat dilihat. Kemudian klik di 'blank data base dan' dan masukkan 'file name' contohnya PELAJAR (1) diruangan sebelah kanan di atas dan 'create'.

Setelah selesai paparan di bawah akan terpamer. Dan dapat dilihat di ruangan 'table' sebelah kiri dan boleh letakkan nama untuk table tersebut contohnya peribadi. Di ruang peribadi ini boleh dimasukkan maklumat seperti nama, ic, alamat, no tel dan sebagainya dan close.




Untuk mengisi maklumat peribadi tersebut, perlu disediakan ruangan untuk borang telebih dahulu. Cara-caranya adalah seperti berikut


- Create


- More form


- Form wizard





Maka paparan di atas akan terpamer. Masukkan semua maklumat peribadi dalam 'selected fields'- next sehingga muncul 'tittle form' dan finish. Paparan di bawah akan terpamer:



Masukkan maklumat peribadi yang telah dipaparkan di dalam borang ini. Begitulah seterusnya..

Jika kita ingin memasukkan maklumat lain seperti keputusan peperiksaan, kegiatan kokurikulum, maka langkah di atas perlu dilakukan. INGAT: Setiap maklumat perlu dimasukkan melalui borang.

Bagaimana untuk membuat RELATIONSHIP??.. Langkah berikut perlu diikuti

1. Pergi ke data basetools


2. Klik relationships (dan akan keluar 'show table')


3. Add table tersebut satu persatu. Paparan seperti di bawah akan keluar dan close show table

Apa yang perlu dilakukan? Tekan mouse dan tarik id pertama kepada id kedua dan begitulah seterusnya. Setiap kali id di tarik akan terpapar 'edit relationship' sebagaimana gambar diatas dan tekan create dan close. Sekiranya berlaku kesilapan, right dan delate line.


QUERY (Membuat pertanyaan cth tentang persatuan)

Langkah-langkah berikut, boleh diikuti:

Create - Query wizard - Simple Query Wizard - (paparan di bawah akan terpamer) Masukkan pertanyaan yang dikehendaki cth pertanyaan untuk mengetahui tentang persatuan pelajar. Next dan masukkan title contoh persatuan Sains - Finish





Seterusnya: Pergi ke 'Home' - 'View' - Design View ( akan terpapar seperti di bawah)




Masukkan criteria contoh persatuan Sains. Kemudian klik Report Wizard (Masukkan semua available fields).. Seterusnya next sehingga finish dan paparan di bawah akan keluar.. Iaitu pertanyaan mengenai Persatuan Sains.


No comments:

Post a Comment